.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي صبح امروز


كيهان
«جنگ اراده‌ها» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم مهدي محمدي است كه در آن مي‌خوانيد:
نشست روز شنبه گروه 6 در نيويورك تا آنجا كه به ايران مربوط مي شود، داراي «قدرت پيام رساني» اندكي بود. پيش از تشكيل نشست- كه تا لحظه آخر پا در هوا بود- رسانه‌هاي غربي سر و صداي فراواني راه انداخته بودند كه گزينه تحريم قطعي است و ايران ديگر زماني براي از دست دادن ندارد. تشكيل نشست نيويورك پس از آن اظهارنظرهاي غلاظ و شداد، و بعد اعلام صاف و ساده اين نكته بعد از نشست كه «فعلاً تصميمي گرفته نشد» در نگاه اول، نشان دهنده اين است كه غربي‌ها همچنان «حرف زدن» را بخش مهمي از ديپلماسي در مقابل ايران مي دانند، در حالي كه در عمل فعلاً اتفاق مهمي در راه نيست.


اعتماد
«پز روشنفکري صدا و سيما» عنوان يادداشت روز روزنامه اعتماد به قلم فرزانه روستايي است كه در آن مي‌خوانيد:
اگر هدف از به راه انداختن اين مناظره‌هاي تلويزيوني صرفاً مقابله با امواج شبکه‌هاي ماهواره يي است بايد گفت جذابيت مناظره‌ها واقعاً گوي سبقت را از ماهواره‌ها ربوده و هر چه بگذرد از شمار بينندگان شبکه‌هاي ماهواره يي کم و به بينندگان تلويزيون داخلي اضافه مي شود.
تازه اين اول راه مناظره‌ها است، زيرا اگر برنامه رو به فردا به همين منوال ادامه يابد پس از مناظره‌هاي انتخاباتي خرداد گذشته به پرطرفدارترين برنامه تلويزيوني داخلي پس از انقلاب مبدل خواهد شد.


تهران امروز
«رجحان روبه‌رويي بر رويارويي» عنوان سرمقاله روزنامه تهارن امروز به قلم حسام‌الدين كاوه است كه در آن مي‌خوانيد:
در پي التهابات نگران‌كننده چند ماهه اخير، نشانه‌هاي اميدواركننده‌اي از استيلاي آرامش بر فضاي سياسي كنوني و تلطيف اظهارات و گفته‌هاي كنشگران سياسي ديده مي‌شود.

اينكه آرامش يافتن فضاي سياسي و در نيام شدن زبان‌هاي آخته و تافته بر رقيبان و مخالفان، نيازمند چه كوشش‌ها و پويش‌هايي بوده و هست، يك موضوع است و حفظ و تداوم آرامش و افزايش آن، نكته‌اي ديگر است. مثلي است معروف كه مي‌گويد: «حفظ يك پيروزي از كسب آن سخت‌تر است.» در اين مقام، اگر كسب آرامش پيروزي تلقي شود، بي‌گمان حفظ آن پيروزي و دستاورد، سخت‌تر و مهمتر مي‌شود.

در واقع افكار عمومي تابعي از متغير گفتمان سياسي است؛ «نرم گفتاري» در عرصه سياست، «نرم رفتاري» ‌در عرصه كنش‌هاي افكار عمومي را نيز در پي دارد. همين است كه حاكميت عقلانيت «نظام‌محور» مي‌تواند، چشم‌اندازهاي موجود را از تيرگي و غبارآلودگي به سوي روشني و شفافيت، رهنمون شود. رسيدن به ضرورت، امعان نظر به عقلانيت «نظام‌محور» در هر دو سوي طيف‌هاي رقيب، الزام‌آور مي‌نمايد. در چنين فضايي است كه تعادل، اعتدال و در نهايت عدالت امكان بروز و باليدن مي‌يابند و به منصه ظهور مي‌رسند.


رسالت
«فرهنگ حجاب» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم صالح اسکندري است كه در آن مي‌خوانيد:
ثبت «چادر و حجاب اقوام ايراني» به عنوان شصت وهفتمين اثر ملي در فهرست ميراث معنوي کشور اقدامي ديرهنگام اما در خور تحسين است که اگر با انگيزه و تلاش فرهنگ سازان، متخصصان لباس، طراحان مد، توليد کنندگان و واردکنندگان پوشاک و... پيوند بخورد مي تواند در مسير تعميق فرهنگ حجاب در کشور موثر باشد. از زمان رضاخان تلاشها و اقدامات زيادي براي لطمه زدن به اين فرهنگ ملي و اسلامي شروع شد اما استواري سنت اسلامي حجاب در ايران موجب ماندگاري و باروري آن گشت. “همفري” کارشناس و جاسوس معروف انگلستان در کشورهاي اسلامي که از فعالان رواج فرهنگ غربي در ميان ملل مسلمان است، در کتاب خاطرات خود به موارد متعددي از خصوصيات مسلمانان از جمله اعتقاد به مباني اسلامي، حفظ حجاب اسلامي، استحکام کانونهاي خانواده و تبعيت فرزندان از روش پدران و نياکان اشاره کرده و لزوم مبارزه با اين مباني و ارزش‌ها را مورد تاکيد قرار داده است.


مردم سالاري
«همگرايي ملي پاسخ به تروريسم کور» عنوان يادداشت روز روزنامه مردم سالري به قلم : امير مدني است كه در آن مي‌خوانيد:
ترور درد زاي استاد برجسته و هميشه زنده ياد دانشگاه تهران، دکتر مسعود علي محمدي، بيانگر پيامي بسيار صريح است. وقوع اين ترور تقريبا و پيشاپيش قابل اعلام بود. اين ترور در صورت غفلت مي تواند آغازگر فصلي جديد در ترويج خشونت به ظاهر کور باشد. به ابهامات موجود در مورد چگونگي اين رويداد تراژيک و کشف عاملين قتل، تنها تحقيقات قضايي و پليسي و زمان مي تواند پاسخ بدهد.
آمرين قتل را اما در سطحي سياسي مي توان بازشناخت. ماده تحصيل و تدريس دکتر علي محمدي (فيزيک کوانتومي و ذرات بنيادي)، شهر محل سکونت وي (تهران، پايتخت و قلب کشور) و محله سکونت وي (قيطريه نمادي از ايران مدرن) است. دانشگاه محل تدريس وي دانشگاه تهران (نماد حوزه فرهنگ و آموزش کشور) است. مطابق شواهد بسيار روشن و گفتههاي همکاران، دانشجويان، نزديکان، اين آموزگار برجسته و پدر مهربان خانواده و دانشجويان خويش، داراي گرايشهاي قانون گرايانه و حقوق طلبانه بسيار روشن است.


سياست روز
«نخبه‌كشي و نخبه‌تراشي سنت روزآمد شده استعمار پير» عنوان سرمقاله روزنامه سياست روز به قلم دكتر سيد عبدالعزيز رضواني است كه در آن مي‌خوانيد:
اميركبير؛ او كه ديروز به دسيسه عمال انگليس به شهادت رسيد و امروز بي بي سي برايش گريست.

يكم) مردي كه تا ثريا رفت
اين روزها مردم كشورمان در غم از دست دادن "دكتر علي محمدي" استاد برجسته دانشگاه، از تداوم توطئه‌هاي تروريستي و كينه‌ورزانه استكبار با نخبگان كشورمان در افسوس و تاسف‌اند. او مردي از سلاله اميركبير بود و دانش آموخته دارالفنون ايراني. يادگار شيخ علي استرآبادي، پروفسور حسابي، مصطفي چمران، كاظمي آشتياني و... بود و مي‌رفت تا تا به آسمان‌ها، خبر دهد دانش اگر در ثريا باشد ايرانيان به آن دست خواهند يافت.


ابتكار
«گنجي، مسلمان ناشده کافر شده» عنوان سرمقاله روزنامه ابتكار به قلم محمدعلي وکيلي است كه در آن مي‌خوانيد:
مدتي است بعضي از دوستان ناکام در حوزه سياست، برغم عدم صلاحيت‌هاي ثبوتي و اثباتي در اظهار نظر پيرامون مسائل ديني، چنگ برروي قرآن،پيامبر اسلام(ص) وائمه معصوم مي زنند.
يکي از اين افراد اکبر گنجي است اوکه به اذعان رفقايش،فاقد هرگونه صلاحيت براي اظهار نظر در حوزه مسايل تئوريک و ديني است و همواره به عنوان يک پادوي سياسي مطرح بوده است;اين روزها بانهايت بي شرمي به حريم قرآن و معصوميت ائمه جسارت مي کند و مدعي است قرآن کلام خدانيست و توهمات پيامبر است و حضرت رسول شاعري همچون مولوي و سعدي است.


جمهوري اسلامي
«الزامات اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلمي است كه در آن مي‌خوانيد:
طرح هدفمندسازي يارانه‌ها سرانجام پس از فراز فرودهاي طولاني و بحث‌هاي فراوان در شوراي نگهبان به تصويب رسيد و به اين ترتيب حركتي كه از تابستان سال گذشته با جمع آوري اطلاعات اقتصادي ايرانيان رسما آغاز شده بود در ماه‌هاي پاياني سال جاري نام قانون به خود گرفت و بنابر سخنان مسئولان دولتي تقريبا از ابتداي ارديبهشت ماه سال 89 اجراي آن كليد خواهد خورد .

اين طرح در طول دو سال گذشته موافقان و مخالفان فراواني داشته و هنوز هم با وجود تصويب آن و تبديل شدن به قانون لازم الاجرا برخي از اين مخالفتها ادامه دارد.


دنياي اقتصاد
«برنامه هسته‌اي و تفرق جهاني» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم محمود صدري است كه در آن مي‌خوانيد:
مذاكرات گروه 1+5 كه براي بررسي پرونده هسته‌اي ايران تشكيل شده بود، بدون نتيجه‌ پايان يافت. آمريكايي‌ها اميدوار بودند در اين مذاكرات، اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل را به تشديد تحريم‌هاي ايران متقاعد كنند؛
اما چنين نشد. از چند روز مانده به اجلاس نيويورك، تقريبا معلوم بود كه وحدت بين‌المللي عليه ايران شكل نخواهد گرفت. چيني‌ها با ابراز صريح اين موضع كه زمان براي وضع تحريم‌هاي تازه عليه ايران مناسب نيست، نماينده‌اي به اجلاس نفرستادند و نماينده خود را در سازمان ملل مامور شركت در مذاكرات كردند. روس‌ها نسبت به گذشته موضع سختگيرانه‌تري عليه ايران اتخاذ كردند و چهار قدرت غربي (آمريكا، انگليس، فرانسه و آلمان) مواضع سختگيرانه هميشگي خود را تكرار كردند.


جهان صنعت
«در کمتر از دوهفته!» عنوان سرمقاله روزنامه جهان صنعت است كه در آن مي‌خوانيد:
نقص فني هواپيما، تنها پرواز روزانه ياسوج را لغو کرد. يک هواپيماي باري ايراني در کي يف به دليل نقص فني زمين‌گير شد. پرواز کيش- اصفهان- تهران به دليل نقص فني هواپيما در اصفهان توقف و هواپيما تعويض شد و دست آخر يک فروند ايرباس هواپيمايي جمهوري اسلامي در استکهلم سوئد هنگام بلند شدن از سطح زمين به دليل نقص فني يکصد متري را روي باند سرسره بازي کرد.
از تمامي دست‌اندرکاران صنعت هوايي کشور خواهش مي‌کنيم طي جوابيه‌اي- اگر هم خواستند شکايتي- تشريح کنند اين چه وضعيتي است که در کمتر از دو هفته چهار فروند هواپيماي متعلق به ايران در سراسر گيتي دچار مشکل مي‌شود؟


گسترش
«بانک‌‌ها و مهربانی با صنعت» عنوان سرمقاله روزنامه گسترش است كه در آن مي‌خوانيد:
جهاني‌سازي و توسعه آموزش عالي در هر کشوري، نويدبخش فراگير شدن اين ايده است که ديگر اين «دانش» است که مي‌تواند در قدرت اقتصادي کشورها تاثيرگذار بوده و مزيت به حساب آيد،...
زيرا دانش از اين خاصيت برخوردار است که از طريق تبديل شدن به ايده در قالب کالا، پيشرو بودن کشور صاحب ايده را در عرصه جهاني به منصه ظهور مي‌گذارد، در سطحي پايين‌تر اين ايده مي‌تواند، اوضاع صنعت يک کشور را دگرگون سازد. صدالبته ايده، در بستر امکانات مالي است که به خلاقيت منجر مي‌شود.

ايران کشوري است که در مسير تبديل ايده به خلاقيت گام برمي‌دارد. در اين عرصه وسيع، صدالبته بخش صنعت و معدن جايگاه ممتازي دارد. بسياري از فناوري‌هاي اين عرصه با شيوه‌هاي مهندسي معکوس يا طراحي ابتکاري بومي شده و ايده‌هاي نويي نيز عرضه شده است. هر چند گفته شد که کشور در مسير گذار به صنعتي شدن است و در ادامه قيدي نيز ذکر شد و آن تامين اعتبار لازم براي تبديل ايده به خلاقيت است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.073 seconds.